Moskwa potrzebuje sklepów spożywczych

W Moskwie wzrósł popyt na pomieszczenia dla sklepów spożywczych

Stawki za dzierżawę od początku 2012 roku do połowy 2013 roku wrosły o około 25%.

W Moskwie i obwodzie moskiewskim w ciągu ostatniego półtora roku gwałtownie wzrósł popyt na pomieszczenia handlowe, w których można umieścić sklepy spożywcze, twierdzą brokerzy firmy konsultingowej DNA Realty. Chodzi pomieszczenia o powierzchni od 300 do 10 000 m kw., które mogą być wykorzystywane na sklepy „blisko domu”, jak na duże super- i hipermarkety.

Na przykład kilka lat temu w Moskwie i regionie podmoskiewskim zaczęła się aktywnie rozwijać sieć „Magnit” [Магнит], która wcześniej działała tylko w regionach. W 2012 roku na rynek weszła nowa sieć „miękkich dyskontów” „Wiernyj” [Верный], wtedy też zaczęli opanowywać moskiewski rynek tacy operatorzy, jak „Monetka” [Монетка], „Miratorg” [Мираторг] i „Ja liubimyj” [Я любимый].

Poza tym wciąż aktywnie rozwijają się sieci „Piatioroczka” [Пятерочка], „Dixy/Wiktoria” [Дикси/Виктория], Billa, „Pieriekriostok” [Перекресток], SPAR, „Olivier” [Оливье], „Almi” [Алм] i „Azbuka Wkusa” [Азбука Вкуса]. Operatorzy ci zwykle są zainteresowani powierzchniami od 300 do 1500 m kw.

Niedawno holding „O’key” [О’Кей] poinformował, że zaczyna rozwijać w Rosji nowy format swoich sklepów dyskontowych pod marką „Da!” [Да!] o powierzchni od 700 m kw., a nieco wcześniej na stołeczny rynek weszła petersburska sieć „Lenta” [Лента].

W formacie od 150 do 300 m kw. obecnie aktywnie rozwijają się sieci „Kopiejka” [Копейка], „Pieriekriostok Ekspress” [Перекресток-Экспресс] i „Magnolia” [Магнолия], a na początku 2012 roku zaczęła aktywnie zwiększać liczbę sklepów o takiej powierzchni nowa sieć „7 na 12” [7 на 12].

W segmencie hipermarketów również zaszły pewne zmiany: obok tradycyjnych graczy („Karusel” [Карусель], „O’key”, „Auchan” [Ашан]) nowy dla siebie segment zaczęli opanowywać także operatorzy sklepów „blisko domu”. W 2013 roku o planach związanych z rozwojem w regionie stołecznym sieci hipermarketów poinformowały firmy „Magnit” i „Wiernyj”.

Według danych ekspertów to wszystko doprowadziło do tego, że stawki za dzierżawę pomieszczeń na sklepy spożywcze od początku 2012 roku do połowy 2013 roku wzrosły o około 25%. Obecnie w zależności od lokalizacji pomieszczenia do 500 m kw. oddawane są w dzierżawę za 600–1500 dol. za m kw. rocznie, od 500 do 1000 m kw. — za 450–1200 dol. za m kw. rocznie, od 1000-5000 m kw. — za 300–650 dol. za m kw. rocznie, a powyżej 5000 m kw. — za 100–500 dol. za m kw. rocznie.

Written by

Pracuję nad wybieraniem dla was najistotniejszych informacji.